onsdag 18 januari 2012

Bikes: Yamaha AT1 1969

Yamaha AT1 project


Äntligen ett rullande objekt, som allt mer börjar likna en färdig motorcykel. Färden från arbetsbordet till arbetslyften var inte lång, men den rullade fint. Det blir en hel del polerat och glasblästrat, och detaljer som lampsarg och glas, framstänka ,vajrar kedjeskydd och annat smått och gott har kommit till sedan sist.


Om man tänker till!,.. så är det mycket onödigt på denna modell, som ska vara typ en on & offroad hoj. Det finns mycket av gummi bussningar och "små pryttlar" -formvikningar på plåtdelar och infästningar som kan framstå som helt onödigt om man ser den som en "ren offrodare", fast snyggt är det sett med design ögon!
Framskärmen med sina olika stag och gummibussningar och inte minst de nitade infästningarna i skärmen. Om man inte tänder på det, ja då är man inte normalt funtad!

Nitat!!...koolt och dyrt med tanke på de små pressverktygen som någon först har designat och tillverkat!!
,,,skrap plåten under motorn, alldeles för tunn, men som också fungerar somm ett extra "stag". Gör man en jämförelse med nästa modell AT2 t.ex. så har den två extra stag under motor mellan ram benen, och det finns även en rad andra tilllägg i konstruktionen av ram och motor delar som har förändrats ganska raskt efter första modell utgåvan. Motorn tex, har fått kraftigare gjutdetaljer på utsatta ställen och framförallt har nål lagren blivir rejält uppdaterade!


..kedje skyddet..som säkert åkte av efter förtsta grus körningen, snygg form men i tunnaste laget!



..den nyblästrade toppen och cyllen redo att moteras


...monterat nya lager i vevhalvorna idag, så klart för att sätta dit inkromet...






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar