torsdag 13 december 2012

Bikes. Yamaha TA125 Yamaha TD1C 250cc

Hur står det då till med de olika projekten?
Har gjort en "internal post-mortem" på TD1,an och DS5,an.
På DS5,an mest för att se hur den var konstruerad och bli varm  i fingrarna innan jag öppnade TD1 racern.
TA125,an har motorn glasblästrats fint och fått nya lager och ligger klar för att sättas ihop, fast att få klar veven verkar ta längre tid än jag trodde!

AT125, an


Internal post-mortem TD1C

 -kopplingen var ett nöje att se; rakskurna drev och förstärkt korg
 ..-najat rejs mässigt
 ..öppningen av cyllar och topp bjöd på en del överraskningar
 ..-här har någon varit framme och skapat egna s-formade "boost tranfers" i kolv och cyllar..

 ..-trots att motorn såg eländig ut på utsidan så är den förvånadsvärt fräsch på insidan. Ingastörre skador, och loppen och kolvarna är mycket bra.
 .. och sånt här älskar man bara: -ett meddelande från dåtiden!
Någon har singerat cyllarna ÖMR 9/3 1977, coolt! Nu får man bara kolla vem det kan vara?

..detta är det ända som vållar problem, tappen på vevaxel som håller kröber tändningen..sitter lika djävligt som på DS5,an! Blir att ta fram gasen!

3 kommentarer:

  1. Trefligt!

    Den som najat skruvarna i kopplingskorgen verkar ha skolkat den dagen det avhandlades - eller så har jag fel på tänkarhatten...

    SvaraRadera
  2. helt rätt! med najningen alltså..:) ..ÖMR vem? eller vilken "firma" kan det vara? 1977 ..Örjans Monster Racing", eller "Öva mera racing" Örebro Motor rep, eller Örkeljunga Motor Rep. finns ju inte så mycket på Ö....Övre Norrlands rep och motor, kollade på olika Mc-firmer 1977 på Ö: Österfärnebo, valters motor osv... och om man signerar sitt verk så måste man ju vara säker på sin sak ..eller hur?

    SvaraRadera
  3. Vad heter Msen mer än masen?
    Fin några bilder på Peijer's hemsida, liknar inte din hoj...

    Ö.... Masen Racing, eller liknande?

    SvaraRadera