måndag 5 juni 2023

T-ford. Nu mår man toppen, det är toppen. Eller jag är på topp, nu är toppen nådd. Fattade ett beslut att riva toppen på T-fordenblev svårstartad och rök vitt och gick allmänt illa. Visade sig att det tar in vatten i främre förpruttnings rummet och annat också. Vid nogrann examination är toppen likt en banan. Plockade ur ventilerna och där finns det ett och annat.... slipade in dem igen....och nya fjädrar och pins. Nu uppstår en samvets fråga. Köra som det är med fixad topp naturligtvis men med hundra år gamla ventiler.? Enligt starka rykten har dessa en tendens att ta av sig hatten när man minst anar det. Nya ventiler kräver både brotchning och nya kamlyftare. .... Varför kommer ventilerna att lossna just nu och just för mig om de inte har gjort det tidigare? Har en reserv motor där toppen är mycket bättreså lite hand påläggning och kraft i planslipning kommer att räcka.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar